گرافیک در طراحی داخلی فروشگاه های پوشاک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
- نویسنده مریم شیرازی
- استاد راهنما کامران افشار مهاجر
- سال انتشار 1389
چکیده
اهمّیت به پوشاک و چگونگی عرضه آن در زندگی دارای ابعاد فراوانی است و شامل بخش های گوناگونی می باشد که می توان به تاریخچه، نوع و محل فروش پوشاک اشاره نمود. شرایط مختلف فرهنگی، اقتصادی، تحولات تاریخی، سیاسی و اقلیمی و... در شکل گیری آن از اهمّیت زیادی برخوردار بوده و دگرگونی در بخش صنعت و پیشرفت های فنآوری نقش بسزائی در نحو? تولید و عرضه پوشاک، بُعد فرهنگی، اقتصادی و شکل آن داشته، همچنین بحث رقابت های تبلیغاتی و فروش محصولات را مطرح نموده و باعث ایجاد فروشگاه های بزرگ و مراکز خرید امروزی شده است. فروشگاه پوشاک به عنوان یک عنصر در شکل ظاهریِ فرم شهر دارای اشکال معماری متنوعی است که به شکل مجزا و یا در مراکز خرید و تجاری در شهر مطرح می شود. توجه به معماری، طراحی داخلی و گرافیک فروشگاه زیبایی فضای شهری را افزایش داده، همچنین رشد و روند اقتصاد جامعه را به لحاظ افزایش تولید و فروش بیشتر، بهبود می بخشد. در این راستا گرافیک، هدایت، سازمان دهی، اطلاع رسانی و زیباسازی فضای شهری را در قالب گرافیک محیطی بر عهده داشته است. بنابراین، طراحی قسمت های بیرونی )سردر و ویترین( و داخل فروشگاه های پوشاک در حیطه گرافیک محیطی قرار گرفته اند. همچنین طراحی داخلی فروشگاه های پوشاک برای بهبود و بهینه سازی محیط آن به کار گرفته می شود تا فضایی قابل استفاده و دارای کارآیی لازم را برای یک فروشگاه به وجود آورد. در طراحی داخلی عناصر انتخابی با در نظر گرفتن کارکرد، زیبایی شناسی و رفتاری به الگوهایی سه بعُدی تبدیل می شوند. این طراحی ها بر اساس استفاده از رنگ، فرم و واژگان تقسیم بندی شده و برای هر یک تعریف و ارزش گذاری در نظرگرفته شده است. در این میان، رنگ به عنوان یک عنصر اثر بخش و دارای تأثیرات فیزیکی و روانی بر انسان در بخش های مختلف فروشگاه پوشاک مانند گرافیک، طراحی داخلی و حتی خود پوشاک دارای اهمیت می باشد. فرم نیز در قالب های بصری دریافت و دارای معنا می گردد. عناصر خط، رنگ، شکل و بافت بر اساس نوع رابطه و نقشی که در یک ترکیب بندی دارا هستند، می توانند به توصیف ظاهری اشیاء پرداخته و دنیای مرئی را به وجود آورند. ایجاد یک ترکیب بندی مناسب در فروشگاه پوشاک نیز بر اساس هماهنگی، تنوع و وحدت میان عناصری است که در شکل آن به کار می رود کاربرد واژگان در طراحی فروشگاه پوشاک اغلب در نام فروشگاه، تبلیغات و پوسترهای فروشگاهی، واژگان اطلاع رسان و تزئینی و گاهی همراه با نشانه های تصویری دیده می شود. همچنین در برخی فروشگاه های پوشاک تأثیر شماری از سبک های هنری مطرح در دنیای امروز با شرایط هر منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، تجزیه و تحلیل جنبه های بصری در فروشگاه های پوشاک بر اساس مقایسه آنها در مناطق مختلف دنیا صورت گرفته است که شامل اروپا، آمریکا، خاوردور، خاور میانه و ایران می باشد و با توجه به عناصر رنگ و فرم، فروشگاه های پوشاک به زنانه مردانه و کودکان تقسیم بندی شده است با توجه به پوشش افراد جامعه در ایران، به ویژه بانوان که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی می باشد، نحو? عرضه پوشاک دارای شرایطی است که می بایست با توجه به فرهنگ جامعه و در نظر گرفتن معماری و پرداختن به طراحی شهری و توسعه مراکز تجاری، طراحی داخلی و گرافیک صورت گیرد. واژگان کلیدی: - فروشگاه های پوشاک - گرافیک - طراحی داخلی - رنگ - فرم
منابع مشابه
طراحی داخلی فروشگاه بزرگ پوشاک در تهران
باتوجه به این مطلب،که امروزه تولیدکنندگان محصولات مشابه بی شمار هستند و رقابت چشمگیری درمیزان جذب مشتری و درنتیجه فروش اجناس وجود دارد، لازم است تا علاوه بر افزایش کیفی محصولات بر نحوه ارائه آنها نیز دقت شود تا از آن طریق بتوان مخاطب را جذب کرد. از آنجایی که فروشگاه در حقیقت به عنوان نمایشگاهی جهت ارائه محصولات می باشد، این پرسش مطرح می گردد که چگونه می توان با طراحی داخلی فروشگاه بر جذب مخاطب ...
اخلاق در طراحی گرافیک: بررسی مباحث اخلاقی حرفهی طراحی گرافیک
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخ...
متن کاملرویکردهای بازنمایانه در طراحی گرافیک
اساس گرافیک برمبنای ارتباط آسان با مخاطب دریک فرآیند خلاقانه و تأثیرگذار است. شاخههای متنوعی چون صفحهآرایی، طراحی نشانه، تصویرسازی، بستهبندی کالاهای تجاری و فرهنگی، طراحی صفحات وب، بخشی از عملکرد طراحی گرافیک است که برای ایفای سه کارکرد عمدة آن یعنی، اطلاعرسانی و آموزش، معرفی و هویتنمایی، عرضه و تبلیغات به کار گرفته میشوند. هرکدام از این کارکردها بهگونهای خاص در ارتباط با مخاطب نقشآفری...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص مدرسه باوهاوس
مدرسه باوهاوس یکی از پیشتازان هنر مدرن بود که بین سالهای 1919 تا 1933 میلادی در آلمان فعالیت میکرد نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و صنعت ایفا کرد. آثار گوناگونی در رشتههای مختلف هنر و طراحی از این مدرسه بر جای مانده است؛ از جملهی این آثار، طراحی گرافیک باوهاوس، در دوران خود، جزء آثار پیشتاز محسوب میشده است. نگارندگان در این مقاله در پی آن هستند تا ویژگیهای بصری آثار طراحی گرافیک شاخص ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023